یزدفردا: سلیمانی گفت: مشکل عمده تمام نانوایان در کشور، نرخ نان است. از سال ۱۴۰۰ به بعد، نرخ رسمی به نانوایان نداده اند. یارانه نان باید به دست مصرف کننده برسد تا چرخه تولید اصلاح شود.

به گزارش یزدفردا: قیمت نان طبق گفته مسئولین و روسای اتحادیه نانوایان از سال ۱۴۰۰ به بعد تغییری نکرده است. نان در سال های اخیر با دغدغه های فراوانی روبرو بوده است و همواره سعی بر این شده است که فعالیت نانوایان با کمترین چالش ادامه پیدا کند. 

محمد سلیمانی رئیس اتحادیۀ نانوایی های سنگکی، عوامل موثر بر قیمت نان و دغدغه های مربوط به نانوایی ها را بررسی کرده است که در ادامه این گزارش می‌خوانیم.

روز ملی نان و گندم در ۳۱ فروردین

محمد سلیمانی رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی گفت: نام گذاری روز ملی نان و گندم امسال برای اولین بار رخ داد و بنابر تخمین های بنده پیش بینی می شود در این روز به تمجید از فعالیت نانوایان پرداخته خواهد شد؛ اما چون نخستین سال برگزاری این روز ملی است، هنوز نمی توان صحبت دقیقی درباره چگونگی برگزاری آن گفت.

وی افزود: از دیرباز تا امروز، نان حرمت بسیار زیادی بین فرهنگ ایران و ایرانی داشته است. قدیمی تر ها اگر تکه ای نان را روی زمین می یافتند، آن را برمی داشتند، می بوسیدند و کناری می گذاشتند. بنابراین بر همه ما واضح است که نان چه جایگاه مقدسی برای هم وطنان مان دارد. بنابراین نام گذاری یک روز به مناسبت روز ملی نان و گندم و پرداختن به دغدغه های این صنف، کاری بسیار پسندیده و ضروری بوده است.

دغدغه نانوایان در یک سال اخیر

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی خاطرنشان کرد: مشکل عمده تمام نانوایان در کشور، نرخ نان است. از سال ۱۴۰۰ به بعد نرخ رسمی به نانوایان نداده اند. در سال ۱۴۰۰ یک نرخی بوده است و تا پایان همان سال اعتبار داشته است و طبیعتا می بایست از ۱۴۰۰ به بعد نرخ جدید نان را به صورت رسمی اعلام می کردند. در این شرایط که نرخ نان ثابت مانده است و از طرفی هزینه های تولید روز به روز افزایشی پیش می رود، نانوایان مجبور به گران فروشی و یا کم فروشی می شوند و قطعا ما این اقدام را نیز تایید نمی کنیم. امیدواریم در سال ۱۴۰۳ نرخ نان به روز شود و به نرخی برسیم که هم نانوا راضی باشد و هم مردم تحت فشار قرار نگیرند و هم دولت نسبت به آن رضایت داشته باشد.

نانوایان قادر نیستند نان را به قیمت ۱۴۰۰ بفروشند

سلیمانی در ادامه گفت: اگر در سطح شهر بررسی میدانی داشته باشیم، حتماً با نانوایی هایی برخورد خواهیم داشت که نان را به قیمت مصوب عرضه نمی کنند و نه اینکه نخواهند، بلکه قادر نیستند با قیمت سال ۱۴۰۰ نان را به فروش برسانند. اگر نانوا قرار باشد نان را با نرخ ۱۴۰۰ به دست مردم برساند، از کیفیت نان هم کاسته خواهد شد. امکان ندارد نانوایی بتواند با نرخ سال ۱۴۰۰، نان را با همان وزن و همان کیفیت پخت کند و به دست مردم برساند.نانوا مگر اینکه با کم فروشی فعالیت کند یا از طریق گران‌فروشی بتواند هزینه هایش را جبران کند.

وی تاکید کرد: «نانوایی کارگاه تولیدی است و کارگاه تولیدی در صورتی می تواند تداوم فعالیت داشته باشد که دخل و خرج با هم بخواند و بار هزینه ها بسیار بالاتر از درآمد آن کارگاه تولیدی نباشد. اگر شرایط قیمت گذاری نان به همین منوال پیش رود، نخستین صنفی که در نانوایان قادر نخواهد بود به فعالیت ادامه دهد، نانوایی های سنگکی است. نانوایی های سنگکی کارگر بیشتری برای فعالیت نیاز دارند و از طرفی نیروی کار باید مهارت کافی داشته باشد. البته ناگفته نماند که نانوایی های دیگر هم با همین دغدغه‌ها روبه رو هستند؛ ولی نانوایی سنگکی نسبت به دیگر نان‌ها، سختی کار بیشتری دارد و در نتیجه کارگران آن دستمزد بیشتری را مطالبه می کنند.

چرخه معیوب تولید در کشور

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی اظهار داشت: چرخه تولیدی که در حال حاضر با آن مواجهیم، چرخۀ معیوبی است؛ به این دلیل که وقتی حرف از یارانه می شود، سیستم به سمت فسادزا بودن پیش می رود. امیدواریم مراحل چرخه تولید به صورت کلی آزاد شود تا تمام این چرخۀ آن به دست بخش خصوصی مدیریت شود و در ادامه رقابت سالم نیز در چرخه تولید ایجاد شود. وقتی در چرخه تولید رقابت وجود داشته باشد، خواه ناخواه بر کیفیت محصولات نیز اثرگذار است؛ اما وقتی رقابتی وجود نداشته باشد، تولیدکننده انگیزه ای برای بهبود وضعیت تولید خود ندارد؛ چراکه خواه نا خواه آن یارانه را بابت تولید خود دریافت می کند.

سلیمانی در پایان گفت: امیدواریم چرخه تولید گندم و آرد و نان به سمت آزادسازی برود تا رقابت سالم در تولید نان ایجاد شود. برخی مسئولین با این اتفاق مخالفت می کنند، به این دلیل که در ظاهر با گرانی نان مخالف اند؛ اما در صورتی که مردم خود یارانه نان را دریافت کنند و بعد نان را با کیفیت بهتری تهیه کنند، در ادامه رضایتمندی بیشتری به خودشان خواهد رسید. بنابراین بهتر است چرخه یارانه ای که قرار است به دست نانوا برسد، به خود مصرف کننده برسد تا مردم خودشان انتخاب کنند چه نانی به دستشان برسد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا